szkodzić mową

Jak nie szkodzić mową sobie i innym

Dość solidnie dbam o moje kanały w mediach społecznościowych. To znaczy regularnie usuwam producentów szkodliwych treści. Mimo tego, raz na jakiś czas nazbieram refleksji o destruktywności pewnych sformułowań i robię z tego autoterapeutyczny post jak ten albo ten. Szkodzić mową można na wiele sposobów, jednak ostatnio wyłoniło się kilka takich bardzo podstępnych, bo przebranych za argumenty.

(więcej…)
uciesz się

A teraz uciesz się tym, co się stało – trzynasty tydzień nauczania online

Ostatnie tygodnie czerwca to czas radosny. Zwłaszcza dla tych, którzy nie muszą wystawiać świadectw, uzupełniać zestawień i podsumowywać diagnoz. Czyli dla uczniów. Idą wakacje. Same idą. Naszym młodym ludziom powód do radości pojawia się sam. My dorośli musimy ucieszyć się z użyciem woli. Zatem mówiąc uciesz się, stawiam zadanie. A poniżej kilka pomysłów, jak się za to zadanie zabrać.

(więcej…)
Do czego służą oceny

Do czego służą oceny – dwunasty tydzień nauczania online

Czerwiec w szkole bardzo kojarzy mi się z niesprawiedliwością. To czas zaliczeń, poprawek, dodatkowych prac u jednych i kompletnego wylogowania u innych. To czas, gdy trzeba skwantyfikować rok pracy do cyferki z malutkiego przedziału. Wtedy też najmocniej zastanawiam się do czego służą oceny. Po co są mi, tym, których uczę i tym, którzy posyłają mnie uczyć.

(więcej…)
3 sposoby przyjmowania gniewu

3 sposoby przyjmowania gniewu – dziesiąty tydzień nauczania online

No złoszczą się. Z jednej strony to zrozumiałe. Jednak z drugiej trochę niesprawiedliwe jest to, że ten gniew trafia do nas – nauczycieli. To nie my spowodowaliśmy sytuację, to nie my jesteśmy odpowiedzialni za działanie narzędzi. Jednak to my regularnie spotykamy się z gniewem uczniów, rodziców, innych pracowników edukacji i w końcu osób trzecich, i z pozoru niezainteresowanych. Zatem w tym wpisie chciałbym pokazać 3 sposoby przyjmowania gniewu, które warto mieć w zanadrzu, gdy trafi do nas ktoś, kto musi się nim podzielić.

(więcej…)
O mocy prostych historii

O mocy prostych historii – dziewiąty tydzień nauczania online

Pierwszy raz od połowy marca usiadłem wczoraj do książki niebranżowej. Planowałem niczego się z niej nie nauczyć. Nic nie przemyśleć. Nic pod jej wpływem nie zmieniać. Akurat dobrze się złożyło bo we wtorek dostałem zbiór opowiadań Raphaela Boba-Waksberga „Ktoś, kto będzie cię kochał w całej twej nędznej glorii”. Postanowiłem zatem opowiedzieć Ci o mocy prostych historii.

(więcej…)

Praca z domu to umiejętność i o tym był webinar

Wczoraj miałem ogromną przyjemność (i stres) prowadzić webinar w grupie „Wiedza mnie uskrzydla #DSW” Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Denerwowałem się niesamowicie, bo nie przywykłem do prowadzenia zajęć opartych w większości o moje doświadczeniar. Zwykle mam wiedzę, podręczniki, badania, na których się opieram. Wczoraj musiałem założyć krawat i oprzeć się na własnym autorytecie.

(więcej…)
cel przetrwać

Gdy stawiasz sobie za cel przetrwać – ósmy tydzień nauczania online

Wspominam z niedowierzaniem jak parę tygodni temu huczałem jak rozpędzona lokomotywa. Nauczanie online było oczywistym krokiem, miałem hektotony pomysłów, energię do działania i ogromne nadzieje, że gdzieś w tym wszystkim znajdę czas na zaniedbane książki i pisanie. Ostatnio zbierając się w jakiś spójny obraz, który będzie widać w kamerze poczułem, że tego dnia stawiam sobie za cel przetrwać. Nie ucieszyła mnie ta myśl.

(więcej…)
praca z domu to umiejętność

Praca z domu to umiejętność. Można się jej nauczyć

Sypialnie stały się biurami, stoły w kuchni klasami szkolnymi, łazienki ostatnim bastionem prywatności. Po dwóch miesiącach home office wiemy już bardzo dużo o zdalnej działalności. Okazało się co działa, co jest niemożliwe, a co przychodzi dużo łatwiej. W tym wszystkim może nam umknąć to, że praca z domu to umiejętność. Coś nowego, czego nie robiliśmy do tej pory. Trzeba się tego nauczyć, ale to wcale nie znaczy, że zapomnieliśmy jak się pracuje. Poniżej opowiem Ci o kilku moich refleksjach i zaproszę Cię do dalszej rozmowy.

(więcej…)