Nie chcę tej innowacji

Kiedy uczeń mówi: „Nie chcę tej innowacji”

Od paru lat spotykam się, mniej lub bardziej wprost, z komunikatem „Nie chcę tej innowacji”. Uczniowie mają trudność z niektórymi moimi „nowoczesnymi” metodami. Zwłaszcza z tymi, które nie pasują do ich dotychczasowych doświadczeń ze szkołą. To, że metoda jest najnowsza, skuteczna, albo po prostu sexi (State, Explain, Ilustrate)  do nich nie przemawia. Wielu specjalistów od edukacji prezentuje nowe narzędzia i koncepcje sugerując, że wystarczy zmienić myślenie nauczycieli, rodziców, dyrektorów, organów prowadzących. Kompletnie pomijają samych uczniów, którzy nie muszą być entuzjastami edukacyjnych rewolucji. (więcej…)

what school could be

What school could be, wszystkie problemy edukacji zostały rozwiązane

What school could be to książka, która może poważnie zmartwić ludzi oczekujących zmian w edukacji. Wielu nauczycieli już wie, co trzeba zrobić, żeby szkoła była lepsza. Czekają więc na reformy, konferencje, dyskusje, wymiany doświadczeń. Niestety podczas tego oczekiwania niektórzy rozwiązali problemy, które zdefiniowali czekający na zmianę. Jedyne co pozostało to implementacja. (więcej…)

o co panu chodzi w życiu

O co panu chodzi w życiu, czyli o pytaniu otrzeźwiającym

Jest przerwa między lekcjami psychologii. Przeskakujemy z angielskiego na polski. Rozmowy są jeszcze bardziej prowokujące niż podczas lekcji. Odrobina otwartych pytań ma trochę utrzymać młodych ludzi w intelektualnej gotowości, a trochę pozwolić mi ich bliżej poznać. Ich poglądy, sposób patrzenia na świat, kwestie w debacie publicznej, kulturze wietrzą mi głowę. Bardzo je lubię. Zwykle to ja zadaję pytania i słucham. Zwykle… jest 21 września, czyli już 3 tydzień – zwykle. I nagle pada pytanie: „Ale o co panu chodzi” – rzuca uczennica. Trochę nie mam kontekstu, bo nie tłumaczyłem niczego, więc dopytuję: „Ale o co chodzi z czym?”. „W życiu, o co panu chodzi w życiu?” – wyjaśnia uczennica, lat 17. (więcej…)

dziki

Dziki, czyli rzecz o dzikiej sile z natury

Dziki to spektakl, który powstaje w wałbrzyskim Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w ramach Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Reżyseruje go Klaudia Hartung-Wójciak. Spektakl pojawi się w kilkudziesięciu szkołach w Wałbrzychu i okolicach. Jednym z problemów poruszanych w sztuce jest dzikość. Zrozumienie jej, zobaczenie jej w kontekście i pokazanie jej młodym ludziom to zadanie spektaklu, któremu ochoczo towarzyszę. (więcej…)

PRE-SWAZJA - czy koń może oddać krew?

PRE-SWAZJA – czy koń może oddać krew?

Wpływ społeczny to kwestia, która budzi wiele moich wątpliwości. Pierwsza i podstawowa jest taka, czy to w ogóle działa? Jeśli działa, to czy to znaczy, że wpływanie na nasze decyzje poza naszą świadomością jest możliwe? I chyba najważniejsze – czy są jakieś granice wykorzystania wpływu społecznego? PRE-SWAZJA Cialdiniego stawia tezę, że wpływ społeczny można budować, wzmacniać i utrwalać jeszcze przed wysłaniem komunikatu perswazyjnego. (więcej…)