Blog

Refleksje psychologa szkolnego

Emocje ujawnione

Emocje ujawnione – prymitywne odruchy, czy ostateczne motywy

Paul Ekman to mistrz. Rockstar. Nie chodzi tu o imprezy w ogórze Dana Golemana, ani o absurdalny temat badań. Efekt jego prac spowodował, że o jego pomoc zwraca się FBI, CIA, Pixar i inni. Jednak same te rzeczy nie czynią z niego autorytetu. Podziwiam go za to, jak staje w rwącym nurcie opinii i badań na temat emocji i z szacunkiem, zarówno do emocji jak i do intelektu, nazywa rzeczy. W jego spojrzeniu nawet 1/24 sekundy zasługuje na uwagę i opis. Emocje ujawnione to trochę sprawozdanie z oka cyklonu badań nad emocjami, a trochę wyraz szacunku do strasznie trudnego przedmiotu badań. […]

Wieloaspektowość w doradztwie zawodowym

Wieloaspektowość w doradztwie zawodowym – Konferencja praktyków

Z dzisiejszej konferencji, która odbyła się w Szkole Podstawowej nr 6 im. Tysiąclecia Państwa Polskiego w Świdnicy wynikają trzy wątki. Przede wszystkim zbliża się koniec Life Long Learning. Dla początkującego obserwatora zjawiska doradztwa zawodowego to wielka wiadomość. Drugi wątek to przypadek, a raczej próba przekucia przypadku w zorganizowane działania. Poza tym okazuje się, że każdy z prawie dziewięćdziesięciu uczestników ma jakiś stosunek do liczby dziesięć. Konferencja „Wieloaspektowość w doradztwie zawodowym” to spotkanie praktyków z różnych obszarów doradztwa zawodowego, przestrzeń do wymiany doświadczeń, metod, narzędzi i opowiadania o ich efektach.

[…]

CUDER

CUDER – 5 spotkań ze sobą

CUDER to przede wszystkim sposób patrzenia na człowieka. Ciało, Umysł, Duch, Emocje i Relacje to pięć sfer, które składają się na ludzką całość. Poznanie ich jest kluczem do poznania siebie. Suma zmagań Tomasza Gubały z problemami młodych, uzależnionych, szukających siebie w grach terenowych w Ojcowskim Parku Narodowym, ubrana w symbole trafiła dziś do Szkoły Podstawowej w Krzeszowie. […]

Nauczyciel doskonały

Nauczyciel doskonały – droga od powołania do umiejętności

Nauczyciel doskonały Janusza Bielskiego to książka, która stawia ważną tezę – bycia nauczycielem można się nauczyć. Albo może bardziej – bycia nauczycielem można się uczyć, ponieważ autor pisze „Nikt bowiem nie jest osobą dokończoną w swoim stawaniu się” (Bielski, 2017). Książka jest bardzo techniczna, to znaczy zawiera konkretne analizy i wskazówki do „stawania się” nauczycielem. Stawia nauczyciela, lub studenta planującego być nauczycielem, przed zadaniami na drodze do doskonałości w zawodzie. […]

5 złotych polskich

5 złotych polskich – Olga Pyka – „Tu trzeba poważnie, znasz Kaczmarskiego?”

„5 złotych polskich” to zjawisko, które odbywa się na wielu poziomach. To, co dzieje się na scenie jest równoważne z tym co spowodowało tę teatralną wypowiedź. Spektakl jest odpowiedzią na to, co dzieje się w debacie publicznej. Jednocześnie sam ulega wpływom. Pełen jest refleksji głęboko zakorzenionej w „tu i teraz” i jest rażąco uniwersalny. […]

Moralność myślenia - Dlaczego należy myśleć racjonalnie

Moralność myślenia – Dlaczego należy myśleć racjonalnie

Czy grawitacja jest dobra? Albo wielki wybuch, albo mejoza? Czy świat, który nas otacza jest w ogóle moralny? Czy można go oceniać? Michał Heller w książce Moralność myślenia stawia tezę, że świat jest amoralny. To ludzie, swoimi czynami i myślami, które są moralne – dobre lub złe, wypełniają rzeczywistość dobrem lub złem. […]

Wielkie Niedokońca - Wernisaż wystawy Magdaleny Małowskiej

Wielkie Niedokońca – Wernisaż wystawy Magdaleny Małowskiej

Stoimy w przedsionku. Nie do końca wiadomo, co będzie za drzwiami. Nawet nie jasne jest, które drzwi zaraz przekroczymy. Szanująca tradycje miejsca autorka obdarowuje różami osoby, bez których wystawy by nie było. Jednak znacznie ważniejsze jest to, że mówi z głowy, wielce wzruszona, na granicy całkowitego oddania się emocjom. Wielkie Niedokońca drżą za drzwiami. […]

Dzieje umysłowości zachodniej - od arché do feminizmu

Dzieje umysłowości zachodniej – od arché do feminizmu

Wizja końca myśli zachodniej zdaje się wisieć nad nami. Z jednej strony mówi się o bezmyślnych nastolatkach i nauczycielach – nieudacznikach. Z drugiej strony nauki nie mają wspólnego języka – fizyk i biolog wspólnie mogą rozmawiać o pogodzie. Skomplikowanie wymagań od myśli zachodniej spotkało się z problemem uchodźctwa, wielkim sukcesem prawicowych poglądów na świecie, eksplozją rozwoju technologii. Z radia słyszę co rano, że albo pochłonie nas Islam, albo wspaniali wodzowie zagrzeją nas do walki o wartości, albo zapanują nad nami smartfony. Dzieje umysłowości zachodniej to książka, która bardzo mnie uspokoiła. […]

Życie emocjonalne mózgu - czy emocje można badać i co z tego wynika

Życie emocjonalne mózgu – czy emocje można badać i co z tego wynika

Emocje to trudny temat. Pewnie zgodzimy się, że są ważne, zwłaszcza w edukacji. Raczej zgodzimy się, że pełnią ważną funkcję w reklamie, marketingu, przywiązaniu. Jednak nie spodziewam się, żebyśmy zgodzili się co do tego czym są, albo czy da się je badać. Życie emocjonalne mózgu to książka, w której Richard Davidson daje jasną odpowiedź na to czy można badać emocje i dość niewygodną odpowiedź na pytanie o to, czym są. […]

Spokój i współczucie

Spokój i współczucie – uważność, mindfulness, medytacja

Czy powinno się medytować w szkole? Czy to jest dobre miejsce? Czy nie za głośno, nie nazbyt sztywno i ideologicznie? Zastanawiając się nad tymi pytaniami szybko dochodziłem do wniosku, że nie potrafię obronić medytacji przed krytyką. Mam głębokie przekonanie, że medytacja da efekt, wykształci spokój i współczucie u uczniów. Jednak sam z trudem wierzę ludziom, którzy kierują się wyłącznie „silnym przekonaniem”. Od niedawna mam coś więcej niż tylko silne przekonanie. […]