rezultat banner z tłem

Jak to się stało. Skąd pomysł, jaka droga i co z tego wyszło. To ogólny szkic moich refleksji o kulturze, edukacji, sztuce, psychologii i filozofii. Ten podcast przeznaczony jest dla nauczycieli, wykładowców, osób na codzień przekazujących wiedzę, umiejętności  dzielących się doświadczeniami. Opowiadam o narzędziach, koncepcjach, metodach i refleksjach.

#1

Jakość nauczania online

jak zidentyfikować i badać

Ten odcinek jest dla tych, którzy uważają, że nauka online może być wartościowa

Mówiąc to myślę o tych z was, którzy już wystartowali z nauczaniem zdalnym i chcą sobie ułożyć w głowie to na czym chcą się skupić

Po wysłuchaniu tego odcinka będziesz wiedzieć na czym chcesz się skoncentrować i jak mierzyć to, jak Ci idzie.

Dziś opowiadam o 3 koncepcjach, którymi możemy posługiwać się myśląc i planując nasze zajęcia edukacyjne, a później szukam tego, jak badać jakość edukacji prowadzonej na podstawie każdej z tych koncepcji.

#2

Po co nauczycielowi koncepcje edukacyjne

Ten odcinek jest dla tych, którzy szukają zasady w edukacji, czegoś więcej niż skuteczne metody i wysokie wyniki

Myślę o tych z Was, którzy mają już działające narzędzia i z czystym sercem stawiają dobre stopnie, ale czasem łapią się na myśli, że ta cała edukacja nie ma sensu.

Po wysłuchaniu tego odcinka będziesz wiedzieć z jakiej koncepcji wynika twoje nauczanie, metody, efekty. A ta wiedza będzie dla Ciebie oparciem w chwilach zwątpienia. Na pewno była i jest nim dla mnie.

Książka: Ornstein, Allan C, i Francis P Hunkins. Program szkolny: założenia, zasady, problematyka. Przetłumaczone przez Krzysztof Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999.

#3

Cel jako miejsce gdzie spotkamy się po podróży

Ten odcinek jest dla tych, którzy w nauczaniu doświadczyli już tego, jak trudno jest stawiać i realizować cele.

Mam na myśli tych z Was, którzy na własnej skórze poczuli, że zbyt ogólne cele powodują, że trudno określić co zostało zrobione, a zbyt precyzyjne frustrują i łatwo od nich odejść

Po wysłuchaniu tego odcinka będziesz wiedzieć jak nazwać, zaplanować, zrealizować i ocenić podróż, którą odbywasz ze swoimi uczniami oraz co robić, gdy doszliście w inne miejsce niż chcieliście i dlaczego ja mam taką niechęć do słowa CEL.

#4

Psychologia Eksperymentalna - procedury, zmienne, etyka

Ten odcinek jest dla moich studentów oraz dla osób zainteresowanych psychologią. Opowiadam w nim jak wygląda proces eksperymentalny w psychologii z perspektywy teoretycznej (ma to być pomoc dla „moich” w przygotowaniu do kolosa), ale ma też pomóc spojrzeć krytycznie na treści badań naukowych.

Po wysłuchaniu tego odcinka będziesz wiedzieć:

jakie jest miejsce w procedury eksperymentalnej pośród innych stosowanych w psychologii;  jak przejść od teoretycznego pytania do praktycznego działania badawczego;  jak stawiać problemy etyczne i czym się kierować w ich rozwiązywaniu

#5

Sherif, Ash i Milgram

o konformizmie, wpływie autorytetu i odpowiedzialności

Dzisiejszy podcast jest nagraniem zajęć prowadzonych ze studentami pierwszego roku psychologii. Kieruję go do tych z Was, którzy zainteresowani są psychologią, „klasycznymi badaniami”, ale tez do tych, z Was, którzy pracują z ludźmi i podejmują odpowiedzialność za nich i za sytuacje, w których są.

Podczas tej godziny opowiadam o procedurach eksperymentalnych, wynikach badań i problemach etycznych, z których płynie kluczowa nauka dla nas – ludzi pracujących z ludźmi dziś.

#5

Pojęcia czy zaklęcia

Dziś opowiem Ci o pojęciach, o ich znaczeniu w nauce i naszym codziennym życiu. Chcę Ci pokazać, że to jak mówisz o pewnych rzeczach ma istotny wpływ na to jak myślisz. I ja wiem, że to już wiesz. Więc postanowiłem, że opowiem o tym na przykładzie prokrastynacji, która nie jest oczywistym zjawiskiem.

Ten odcinek jest dla tych, którzy mają nieufność do nowych pojęć takich jak kejs, majndfilnes, prokrastynacja, kołczing ale nie do końca mają w sobie gotowość, żeby wszystko zdyskredytować od góry do dołu.

Po wysłuchaniu tego odcinka będziesz mieć w sobie punkt odniesienia do mówienia sobie do siebie w zrozumiałym języku o świecie i zjawiskach wewnątrz ciebie. Łatwiej będzie ci zgłębiać treść dyskursu i rozpoznawać te części debat i wątków, które nie wymagają twojej uwagi.

Muzykę do podcastu przygotował Kris Haor z zespołu Paranoja

Zajrzyjcie do nich na souncloudy i na Facebooka