Opis
Lekcje niepotrzebne to format live’ów na Instagramie stworzony z inspiracji działaniami opatrzonymi #takuczę Urszuli Jesieńskiej i moim wieloletnim rozważaniem o tym, jak zrobić Kuchenne Rewolucje w szkole. Nie chodzi mi o naprawianie czegoś, ale raczej o tworzenie świadomej postawy wobec edukacji u ludzi z nią związanych: uczniów, rodziców, nauczycieli, kadry zarządzającej, samorządowców itd.
Format polega na tym, że prowadzący będą szukać tematów lekcji, które nie wynikają bezpośrednio z podstawy programowej (zatem w pewnym sensie są niepotrzebne) na przykład rola wąsów w muzyce popularnej, odpowiednia długość kontaktu wzrokowego z obsługą McDonaldsa, wiązanie sznurowadeł w deszczu itd. Tematy spoza podstawy mają spowodować, że livy nie będą traktowane jak szkolenie z dydaktyki, a bardziej jak zabawa. Następnie, w wyznaczonym terminie prowadzący będą „spotykali się” na instagramowym livie i wspólnie planowali taką lekcję. Prowadzący nie będą wcześniej przygotowani do pracy nad tym tematem, więc będą na żywo pokazywać swój warsztat. To jak pracują będzie bardziej istotne od tego nad czym pracują.
Celem tego formatu jest pokazanie różnych sposobów pracy nauczycieli, umiejętności radzenia sobie w nieprzewidywalnych warunkach, budowanie przyjaznej atmosfery wobec pracy nauczycieli, dzielenia się doświadczeniami typu: „W mojej klasie to trzeba na początku powiedzieć…”, lub „Ja też tak robię i świetnie działa w jednej klasie tylko.”. Spotkania będą pełne poczucia humoru i refleksji na tematy banalne (np. dobre praktyki przy ksero) i fundamentalne (czy edukacja formalna jest jeszcze potrzebna).
Uważam, że przygotowanie lekcji to sedno codziennej pracy nauczyciela. Refleksja nad tematem oraz dobieranie metod jest naszym chlebem powszednim. Często czujemy się osamotnieni w tym procesie, przez co staje się hermetyczny, bronimy go przed opiniami postronnych i trochę kisimy go we własnych głowach. To niepotrzebne i odosabniające nas od grupy, która powinna być naszym wsparciem – innych nauczycieli.
Struktura live’a:
- Przedstawiamy się
- Wyjaśnienie formatu
- Jak prowadzący wybrał temat (ankieta w story, podsłuchana rozmowa w autobusie…)
- Wybór grupy wiekowej (uczniowie do których kierowana będzie lekcja)
- Cele lekcji i ich połączenie z dotychczasową wiedzą uczniów
- Przebieg (w tym na przykład):
- narzędzia,
- ćwiczenia,
- materiały,
- notatki,
- sprawdzenie wiedzy
- zadanie domowe?
- Podsumowanie, propozycje literatury, blogów, vlogów, podcastów w temacie
- Q & A
Godzina: 20:00
Czas trwania: od 30 do 60 minut
Odcinki
#2 - Bohaterowie 0 Waste - Samanta Dryja - Zabielska
Samanta Dryja -Zabielska – urodziła się po to, by uczyć. A dokładniej rzecz ujmując: inspirować, odkrywać, zabierać swoich uczniów w fascynującą podróż po świecie literatury i języka polskiego. Autorka Lekturownika.
e-mail: kontakt@edukacjazpasja.pl
instagram: @samanta_dryja_zabielska
#1 - Zarządzanie sobą - Joanna Obuchowska
Joanna Obuchowska – magister pedagogiki szkolnej i zdolności, terapeuta pedagogiczny, pedagog kreatywności. Autorka projektów “Wymiana nauczycielska – rozmowy międzynarodowe” oraz “Metodyczna degustacja”. Zajmuję się dziennikarstwem edukacyjnym, podróżami i szeroko pojętym propagowaniem idei oddolnej budowy raju edukacyjnego.
Kontakt:
e-mail: educationaleden@gmail.com
Instagram: @educationaleden