Diagnoza i terapia dziecka z opóźnieniem rozwojem emocjonalno-społecznym to przedmiot, na którym poznajemy podstawowe klasyfikacje zaburzeń zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym (F90–F98) według klasyfikacji ICD – 10. Wśród metod terapii najważniejsza metodą jest proponowana przez Daniela Siegela „integracja”.
Literatura
Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2016). Zintegrowany mózg – zintegrowane dziecko: 12 rewolucyjnych strategii kształtujących umysł twojego dziecka. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Szczygieł, D. (2014). Regulacja emocji a dobrostan. Konsekwencjewyprzedzającej i korygującej regulacji emocji. Oblicza jakości życia, 193-209.
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. (2012). Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
Dr. Dan Siegel. (b.d.). Dr. Dan Siegel’s Hand Model of the Brain.
Siegel, D. J. (b.d.). Dr. Dan Siegel – Home.
Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (b.d.). wholebrainchild.com.
Zadanie zaliczeniowe
Spośród omawianych lub nie omawianych zaburzeń wybierz jedno. Następnie opisz funkcjonowanie osoby, która ma takie zaburzenie (osobę należy wymyślić, ewentualnie jeżeli opisywana osoba jest rzeczywista należy zadbać o takie opisywanie jej by niemożliwe było jej zidentyfikowanie). Weź pod uwagę funkcjonowanie:
- społeczne,
- poznawcze,
- problem w integracji mózgu do rozwiązania w tym zaburzeniu (za Siegelem,
- zaproponuj metody wsparcia (nie terapii lub pomocy psychologicznej), którego możesz udzielić takiej osobie,
- zaproponuj specjalistę, który może pomóc w pracy z tą osobą.
Zachęcam do formułowania krótkich wypowiedzi – między 500 a 1000 słów.
Podstawowym kryterium oceny będzie umiejętność zrozumienia konkretnych konsekwencji występowania zaburzenia dla funkcjonowania opisywanej osoby. Następnym kryterium jest poruszenie wszystkich wyżej proponowanych sfer funkcjonowania.
Gotową pracę w formie elektronicznej proszę przesłać na podyplomowe@maciejjonek.pl
Treść tej strony dostępna jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.