28 marca, czyli już za dwa tygodnie trzecia konferencja „Wieloaspektowość w doradztwie zawodowym” w tym roku pod tytułem „Kilka słów o potencjale”. To praktyczne wydarzenie powstaje dzięki niesamowitej energii Marcina Kuca. Tegoroczna edycja ma dla mnie szczególne znaczenie, bo będę miał okazję w jej trakcie opowiedzieć o moich ostatnich doświadczeniach z badaniami społecznymi prowadzonymi przez młodzież.
Uczestniczę bo badam
Warsztat, które poprowadzę nosi tytuł „Uczestniczę bo badam – Badania społeczne, prowadzone przez młodzież a ich potencjał jako przyszłych uczestników rynku pracy”. W jego trakcie chcę pokazać od wewnątrz warsztat pracy nauczyciela / doradcy / lidera, który opiera się na tym, że wiedzę na tematy społeczne generują młodzi ludzie metodami empirycznymi. Podczas zajęć praktycznie pokażę jak działa metoda naukowa. Jak konstruujemy eksperymenty oraz inne badania ilościowe (w tym korelacyjne). Porozmawiamy o kontekście etycznym w naukowych dociekaniach. Następnie popatrzymy na badania jakościowe.
Zależy mi na tym, żeby przez godzinę solidnie pokazać metodologię, ale też omawiać każdy z elementów. Więc uczestnicy warsztatu staną się na chwile uczestnikami eksperymenu, który będziemy omawiać z kilku perspektyw tak by wyłapać co się tak na prawdę dzieje u ludzi, którzy badają – czego się uczą i do czego im się to przyda.
Co kształcić w przyszłych uczestnikach rynku pracy
Podczas zeszłorocznej konferencji dr Joanna Minta przytoczyła raport „Future Work Skills 2020” stworzony przez Institute for the Future, Kalifornia dla Instytutu Badawczego Uniwersytetu w Phoenix. W tym raporcie wskazuje się kluczowe umiejętności, a wśród nich nadawanie znaczeń, projektowanie pracy, pracę w szumie i jeszcze kilka innych.
Podczas moich warsztatów będę pokazywał w jaki sposób kształcić te umiejętności podczas badań społecznych prowadzonych przez młodzież. Stawiam taką tezę, że rozwijanie tych umiejętności pomoże młodym znaleźć się w sytuacji, kiedy trzeba będzie zbadać zapotrzebowanie na produkt, zaprojektować „user experience”, wprowadzić zmianę postaw odbiorców usług itd. Z metodologicznego punktu widzenia muszę jasno powiedzieć, że nie mam danych empirycznych na potwierdzenie tej tezy, więc postaram się przekonać uczestników przykładami. Jednym z tych przykładów będzie projekt „Jacy My?„, który trwa już od kilku tygodni. Opowiem też o badaniach prowadzonych podczas II Wałbrzych Software Hackathonu oraz wywiadów focusowych prowadzonych w ramach ewaluacji wpływu spektaklu „Dziki” wałbrzyskiego Teatru Dramatycznego.
We wpisie podsumowującym konferencję znajdą się materiały, z których będę korzystał podczas warsztatów, a w nich przede wszystkim model budowania badań społecznych z młodzieżą.
Z grupą czerwoną i niebieską spotykamy się za dwa tygodnie. W godzinę:
- poznacie mój warsztat,
- zobaczycie jak prowadzić badania społeczne z młodzieżą
- zobaczycie jakie aspekty są metodologicznie, etycznie i praktycznie istotne w prowadzeniu badań
- przegadacie związek badań społecznych z podstawą programową, kompetencjami kluczowymi
- podejmiecie decyzję o tym, co zabieracie ze sobą do swojej praktyki.